Waarom is feedback zo belangrijk?

Vind jij het prettig om een compliment te krijgen? ‘Ja’, zal het antwoord zijn. Hoe vind je het om kritiek te krijgen? ‘Niet zo leuk’, maar als je er langer over nadenkt, dan kun je er vaak wel wat mee. Het gaat er natuurlijk ook om, de manier waarop deze kritiek geuit wordt. Niets terug horen is vaak nog erger. Willen we ons ontwikkelen, dan is feedback geven en krijgen, essentieel.

Afgelopen periode gaf ik al trainer veel workshops ‘feedback geven en ontvangen’ aan medewerkers en leidinggevenden in een grote fabriek. Wat me daarbij opviel was dat iedereen wel ongeveer weet wat feedback betekent als woord. Maar wat feedback nu echt betekent in de praktijk bleek voor velen een eyeopener. Daarbij was een van de grootste ontdekkingen, dat er een verschil kan bestaan in hoe je als medewerker reageert, en hoe jij als persoon met jouw karakter reageert…

Voor en in het werk in de fabriek is het erg van belang dat je als medewerker op een goede manier feedback ontvangt, maar ook telkens blijft geven aan de andere medewerkers. Anders groeien we namelijk niet als bedrijf, team of medewerker.
Geen feedback geven of op een verkeerde manier, is in feite groei en ontwikkeling tegenhouden. Met andere woorden: op een goede manier feedback geven en ontvangen is een hele grote investering. “De ROI (Return on Investment) van feedback is great!”

Wil je meer weten over leren feedback geven en ontvangen?