Adviesvaardigheden

Adviesvaardigheden

 

Met mijn adviezen wil ik meer impact realiseren binnen mijn werk

 

Inleiding

Je bent een uitstekend professional en adviseert lijnmanagers en/of andere stakeholders in je organisatie. Hoe zorg je voor meer impact en vertrouwen en veiligheid in uw adviesrelatie met de opdrachtgever? Hoe ga je om met dilemma’s en valkuilen? Hoe spoor je (politieke) spanningsvelden op in de organisatie? Hoe kan ik mijn invloed vergroten? Hoe krijg ik meer draagvlak voor mijn voorstellen?

Met de training Adviesvaardigheden verbeter je ‘harde’ vaardigheden zoals structureren, probleemanalyse, omgevingsbewustzijn. Ook ‘zachte’ vaardigheden zoals luisteren, inlevingsvermogen en organisatiesensitiviteit komen aan bod. Na afloop van de training kan je de relatie met je klanten/lijnmanagers optimaliseren, zodat je kennis en kunde maximaal tot hun recht komen in de resultaten van de organisatie.

Na deze training heeft de deelnemer

  • kennis gemaakt met de fasen van het adviesproces en leren omgaan met onzekerheden daarin.
  • handvatten voor hoe je jezelf in de rol van adviseur kunt inzetten.
  • effectief leren omgaan met weerstand.
  • inzicht gekregen in uw eigen valkuilen en hoe je handig manoeuvreert in politieke krachtenvelden zodat je impact als adviseur aanzienlijk toeneemt.

Aanpak

Thema 1: Het adviesproces
We starten met de ontleding van het adviesproces en de adviesvaardigheden die nodig zijn voor een effectief adviseur. Je leert hoe je de relatie met de opdrachtgever kunt ontwikkelen, welke rollen je kunt spelen en hoe je al vroeg de relatie en dus het effect van jouw interventies kunt beïnvloeden.

Thema 2: Geloofwaardigheid, acceptatie en impact
In het tweede blok gaat het om vergroting van jouw impact. Hoe kan je een duurzame relatie opbouwen, hoe ga je een ‘confrontatie’ aan en hoe beïnvloed je de ‘politiek’? Je versterkt je beïnvloedingsvaardigheden door middel van rollenspellen met een trainingsacteur.

Onderwerpen

  • De eerste indruk van een adviseur
  • Inleiding over adviseren
  • Leerdoelen
  • De fasen van een adviesproces
  • Relatie-opbouw
  • Verschillende rollen van een adviseur
  • Eigen opvattingen en rolgedrag

Reflecteer eens op jouw eigen communicatie

Ik geef anderen gemakkelijk gelijk
Of: Ik voel me snel gekwetst en/of aangevallen
Of: Ik geef vertrouwen door mijn manier van spreken en luisteren

Vaak? Soms? Zelden?

We hebben een mooie tool voor je. Mag je downloaden en gebruiken.
Hoe kijk jij naar je eigen communicatie?