Zeg wat je doet en doe wat je zegt

Een gedragsregel die geldt in je privé-situatie, maar zeker ook zakelijk. Denk aan projectleiders, adviseurs, managers, maar ook collega’s onderling.
Deze gedragsregel verenigt twee afzonderlijke gedragsregels. Allereerst ‘zeg wat je doet’: deze communicatie betreft het managen van verwachtingen, zodat de ander weet wat jij gaat doen. Zie het als een belofte die je maakt. Voor de ander is dit een belangrijke onzekerheidsreductie.
De tweede component van deze gedragsregel, ‘doe wat je zegt’, is eenvoudig maar cruciaal: kom je belofte na. Een man een man, een woord een woord (een uitdrukking die natuurlijk net zo goed voor vrouwen geldt).
Mocht je je belofte niet na kunnen komen, om wat voor reden dan ook, communiceer dit dan zo spoedig mogelijk, het liefst ruimschoots voor het verstrijken van het moment dat je moet leveren.
Veel mensen laten dit na omdat ze geen slecht nieuws durven of willen brengen. Niet doen! Wanneer de deadline aanbreekt moet je toch met de billen bloot. Het negatieve effect is dan vele malen groter dan dat je het in een vroegtijdig stadium had gemeld.

 

 

Hoe ga jij met deze gedragsregel om? Zeg je wat je doet? En doe je wat je zegt?